مقالهمهندسی برق

دانلود مقاله ” کرونا “

دانلود مقاله ” کرونا ”

دانلود مقاله " کرونا "

دانلود مقاله ” کرونا ”

 

یکی از پدیده‌هایی که در ارتباط با تجهیزات برق‌دار به خصوص خطوط انتقال نیرو و تجهیزات فشار قوی مانند پلاسمای ناشی از تخلیه الکتریکی مطرح می‌شود، کرونا یا هاله است.هنگامی که گرادیان ولتاژ در سطح یک هادی بیش از شدت دی الکتریک هوای اطراف هادی گردد، هوای اطراف هادی یونیزه می شود(توجه داریم که شدت دی الکتریک هوا در شرایط دمای۲۵درجه سلسیوس و فشار هوای ۷۶ سانتیمتر جیوه ۳۰کیلو ولت بر سانتیمتر میباشد)حال اگر گرادیان ولتاژ بیش از۳۰کیلو ولت بر سانتیمتر گردد با پدیده کرونا مواجه خواهیم شد و میدان الکتریکی در نزدیکی ماده رسانا می‌تواند به حدی متمرکز شود که هوای مجاور خود را یونیزه نماید. این مسئله می‌تواند منجر به تخلیه جزئی انرژی الکتریکی شود، که به آن کرونا می‌گویند.

پدیده کرونا در اطراف خطوط فشار قوی که جریان متناوب دارند باعث مقداری تلفات الکتریکی و در شدیدترین حالت منجر به قوس الکتریکی و تخلیه کامل می‌شود.

یکی دیگر از مواقعی که کرونا بو جود می آید، در تیوب تخلیه الکتریکی کم فشار بااختلاف پتانسیل شدید، برای تولید پلاسما است. در این حالت گاز قبل از شکست الکتریکی کامل، کرونا را تجربه خواهد کرد؛ این پدیده تنها در مکانهایی که میدان الکتریکی متمرکز شده است ( مانند خراش ها، نقاط تیز و …) رخ خواهد داد و گاز در اطراف این مکانها هادی گشته و هاله را تشکیل می دهد. این پدیده را به نام تخلیه تک قطبی نیز می شناسند.

———————————————————————————————————-
[نوع کتاب :   pdf]
[زبان نوشتاری : فارسی   ]
[ تعداد صفحات : 3]
{download  دانلود با لینک مستقیم  :

  دانلود مقاله " کرونا " (6,6 کیلوبایت :اندازه فایل , تعداد دانلود: 932)

}
——————————————————————————————————–
[ پسورد تمامی فایلها در صورت نیاز  :  www.worldbook.ir ]

آرش شیخلو

مهندس کامپیوتر هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا