مقالهمهندسی برق

مدولاسيون

چرا لازم است که سیگنال را مدوله کرد؟

برای اینکه بتوان سیگنال را تا فواصل نسبتا” قابل ملاحظه ای انتقال داد لازم است که آنرا مدوله کنیم.آشنا ترین مثال مدولاسیون در رادیو است.در انتشار رادیویی می خواهیم یک سیگنال صوتی را که از یک منبع صدا بوجود آمده (واضح است که خود منابع صدا نمی توانند آنرا به فاصله خیلی دور بفرستند) بطور وسیعی انتشار دهیم.

قبل از اعمال هر نوع سیگنال صوتی ،فرستنده رادیویی،سیگنال ساده متناوبی را که بصورت یک موج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا می باشد ،میفرستند.به این سیگنال “موج حامل” (Carrier wave) گفته می شود.

هنگامی که اطلاعاتی فرستاده می شود ،سیگنال صوتی موج حامل را طوری تغییر می دهد که در واقع موج حامل ،سیگنال صوتی را با خود حمل می نماید.

مدولاسیون (Modulation ) یک موج حامل با سیگنال صوتی در شکل زیر نشان داده شده است:

مدولاسیون دامنه

تصوی بالایی سیگنال صوتی را نمایش می دهد،تصویر وسط موج حامل را،و نهایتا” تصویر پایینی موج حامل را که بوسیله سیگنال صوتی مدوله شده.

بنابراین در حالت کلی مدوله کردن یک موج حامل توسط یک سیگنال صوتی به صورت تغییر دامنه (یا فرکانس) یک موج نوسانی ،توسط سیگنالی با فرکانس پایین تر می باشد.

امروزه برای مخابرات و در بعضی کاربردهای الکترونیک از انواع مختلف مدولاسیون پالس استفاده می شود.در این نوع مدولاسیون ،اطلاعات بوسیله تغییر دادن ارتفاع ،پهنا،محل و یا سایر خصوصیات پالس فرستاده می شود.

امیر شیخلو

مهندس برق هستم و عاشق تکنولوزی ، علاقه مند به خدمت به بزرگ اندیشان . در زمینه سیستم های امنیتی - نظارتی و اتوماسیون صنعتی ، شبکه های برق فعالیت میکنم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا