موفقیت

به برنامه ریزی اهمیت دهید

به برنامه ریزی اهمیت دهید

برنامه ریزی
به برنامه ریزی اهمیت دهید

 

مدیریت زمان یعنی اهمیت دادن به برنامه ریزی، آیا هرگز راجع به برنامه ریزی اوقات فراغت خود فکر کرده اید؟ اغلب ما روزهای خود را بدون برنامه ریزی سپری می کنیم. برای استفاده بهینه از اوقات فراغت خود به توصیه های زیر توجه کنید:

۱- برنامه ریزی روزانه

اگر شما دانشجو باشید احتمالا می توانید به آسانی در مورد زمان انجام کارهای خود تصمیم گیری کنید ولی گاهی پیش می آید که کارها را تا روز آخر به تأخیر می اندازید و سپس با شتابزدگی به جبران زمان از دست رفته می پردازید!
راه حل این معضل بسیار جالب است: دست از نگرانی بردارید و به فکر گذراندن اوقاتی خوش باشید!
به عنوان مثال اگر قصد دارید در ساعت ۸ صبح کار خود را آغاز کنید در ساعت ۱۰ دست از کار بکشید و به سرگرمی مورد علاقه خود بپردازید (مثل قدم زدن در پارک یا تماشای یک برنامه تلویزیونی).
یادتان باشد اگر برای دو ساعت تمرکز کافی داشته باشید به نتایج بهتری دست خواهید یافت.
در ضمن فراموش نکنید تمرکز طولانی مدت بر روی مسائل باعث خستگی شما می شود.

۲- برنامه ریزی شبانه

شما چه کارمند باشید و چه کارفرما، بهتر است برای شب های خود فکری بکنید، سعی کنید حداقل هفته ای دوبار به کارهای متفاوت دست بزنید (مثل رفتن به رستوران یا تماشای یک فیلم جالب).
شاید فقط بخواهید یک ساعت بر روی کاناپه لم دهید و اوقات خوشی را در کنار همسرتان سپری کنید. مسئله مهم این است که قبل از انجام کارها برنامه ریزی داشته باشید تا برای گذراندن یک روز پرمشغله انگیزه بیشتری احساس کنید.
برنامه ریزی اوقات فراغت به ویژه زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که طرحی برای اجرا داشته باشید. به عنوان مثال اگر قصد دارید یک رمان بنویسید طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید شب های دوشنبه و پنجشنبه به نوشتن بپردازید و یا اگر می خواهید با انجام کارهایی در خانه درآمدزدایی کنید باید حداقل نیم ساعت پس از صرف شام دست به کار شوید.

 

۳- برنامه ریزی هفتگی

آیا در پایان هفته ها تا دیروقت می خوابید و ساعت ها پای تلویزیون می نشینید تا به جای این کار پیشاپیش دست به برنامه ریزی بزنید. اگر کار جالبی در پیش داشته باشید با انگیزه بیشتری از خواب بلند می شوید. فکر کردن در مورد یک پایان هفته دلپذیر باعث می شود هفته ای توام با مشغله و خسته کننده را به آسانی تحمل کنید.
یکی از مهمترین مسائل در مورد برنامه ریزی هفتگی این است که کار جالبی برای انجام دادن داشته باشید.
یادتان باشد فکر کردن در مورد یک کار دلپذیر به اندازه خود آن کار می تواند لذتبخش باشد!
تعجب آور است که وقتی مدت زیادی را صرف کاری می کنید مثل رفتن به سفر سایر مسائل زودتر انجام می شود.
به عنوان مثال برای رفتن به خشکشویی زودتر از خواب بلند می شوید و یا یک روز زودتر به نظافت آشپزخانه می پردازید.
آیا شما برای اوقات فراغت خود برنامه ریزی می کنید و یا به قول معروف «هرچه پیش آید، خوش آید»؟!
آیا دوست دارید برای انجام کاری لحظه شماری کنید. (مثل نوشیدن قهوه با یک دوست یا رفتن به سفر) یا شنا کردن در مسیر امواج را ترجیح می دهید؟ فراموش نکنید که با برنامه ریزی زندگی بهتری خواهید داشت.

امیر شیخلو

مهندس برق هستم و عاشق تکنولوزی ، علاقه مند به خدمت به بزرگ اندیشان . در زمینه سیستم های امنیتی - نظارتی و اتوماسیون صنعتی ، شبکه های برق فعالیت میکنم

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا