جنگ افزارموشک

موشک دهلاویه پرنفوذترین موشک ضد زره دنیا

موشک دهلاویه پرنفوذترین موشک ضد زره دنیا

موشک دهلاویه
موشک دهلاویه

 

موشک دهلاویه یک موشک ضد زره تاکتیکی است که حدود ۵ تا ۶ کیلومتر برد دارد، هدایت آن نیمه‌خودکار بوده و دارای دقت بالایی است و میزان نفوذ آن در زره بیش از ۱۰۰۰ میلی‌متر قید شده و یکی از قدرتمند‌ترین موشک‌های ضد زره جهان است. این تانک قدرت مبارزه با هر نوع زره‌پوشی را دارد و اکثر تانکهای قدرتمند دنیا مثل تانک رزمی آبرامز و مرکاوا که مقاومت آن‌ها در برابر زره بین ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی‌متر است، در مقابل این موشک ناکام مانده‌اند. پس نتیجتا اگر موشک دهلاویه که نفوذی بیش از ۱۰۰۰ میلی‌متر در زره دارد، با این تانک برخورد کند، قطعا آسیب جدی خواهد دید یا به طور کامل منهدم می‌شود.

نگاهی به میزان نفوذ موشک‌های ضد زره قبلی ایران و مقایسه آن با تخمین صورت گرفته برای دهلاویه نشان دهنده یک جهش حدوداً 58 درصدی نسبت به بیشترین میزان نسل‌های قبلی دارد. البته در این محاسبه موشک توفان-5 را وارد نشده زیرا مشخصات عملکردی آن اعلام نشده است. 

 

موشک دهلاویه
موشک دهلاویه

نظر رسانه ها در خصوص موشک دهلاویه

سایت workdaffairsboard در مقاله‌ای با عنوان «دهلاویه: یک موشک ضد زره بومی (که خیلی شبیه Kornet است نوشت: ایران از مدت‌ها قبل به خصوص از سال ۱۹۹۲ به بعد برای مبارزه با تحریم‌های آمریکا به دنبال توسعه سلاح‌های ضد زره، تانک‌ها، موشک‌ها و جنگنده‌های خود است.

این سایت همچنین تاکید کرد: همانطور که مقامات ایرانی تاکید کرده‌اند، برنامه‌های نظامی و اسلحه در این کشور در راستای اهداف دفاعی است و به هیچ عنوان تهدیدی برای هیچ کشوری محسوب نمی‌شود.

سایت Defence. pk در خصوص موشک‌های ضد زره دهلاویه می‌نویسد: ایران شروع به تولید نسخه‌ای از موشک ضد زره (دهلاویه) کرده است که هر تانک در دسترس بلوک غرب، یا هر هدف زره پوش دیگر، هلی کوپ‌تر و هواپیماهای بدون سرنشین و پهپادهای در ارتفاع پایین را به خوبی هدف قرار می‌دهد.

سایت Defence. pk همچنین اضافه کرد: موشک‌های Kornet-E یکی از بهترین موشک‌های ضد زره است که توانایی نفوذ تا ۱۲۰۰ میلی متر در تانک را تا برد ۶ هزار متری (۶ کیلومتر) داراست.

روزنامه Tehran Times در خصوص موشک‌های ضد زره دهلاویه نوشت موشک ضد زره دهلاویه که یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضد زره است، توانایی انهدام پیشرفته‌ترین تانک‌ها را دارد.

این روزنامه همچنین نوشت: موشک‌های ضد زره دهلاویه به نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و این موشک به خوبی می‌تواند زره پوش‌ها را منهدم کند.

سایت Desisrus در خصوص موشک ضد زره دهلاویه نوشت: این موشک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (نیروهای هوا و فضا) معرفی شده‌اند که یک موشک هدایت شونده با بردی بیش از ۵ کیلومتر است و هدایت آن به عهده دو فرد پیاده نظام است و برای مسیرهای مارپیچ (Spiral Trajectory) ساخته شده است.

سایت Desisrus در خصوص موشک کورنت_E هم می‌نویسد: این موشک یک موشک ضد تانک هدایت شونده (Antifunk Guided Missile) است که قدرت مقابله با تانکهای پیشرفته را دارد و دارای یک انچر ۳ پایه است.

خبرگزاری Trend و سایت (IANS) Nigeria Sun در خصوص موشک‌های ضد زره دهلاویه نوشتند: این سامانه موشکی می‌تواند اهداف ثابت زمینی و اهداف متحرک زرهی را مورد اصابت قرار دهد و قابلیت هدف قرار دادن اهداف دریایی و هوایی در ارتفاع پایین مثل هلی کوپتر‌ها را دارد.

گفته می شود که بعضا این موشک شبیه موشک روسی کورنت است اما کاملا این گونه نیست زیرا هم از لحاظ مورفولوژی و هم از لحاظ اندازه و شکل بالک با هم متفاوتند و ضمنا موشک دهلاویه تاکنون در هیچ جنگی آزمایش نشده و تنها در رزمایش بیت المقدس 26 که خرداد ماه امسال انجام شد به کار گرفته شد.

تانک‌های M1-Abrams و مرکاوا جز بهترین تانک‌های دنیا هستند که مقاومت زره آن‌ها بیش از 1000 میلی‌متر است. اما در مقابل موشک های ضد زره ایرانی از جمله دهلاویه که نفوذ بسیار زیادی در زره دارند کاری از پیش نخواهند برد، همچنان‌که این دو تانک در جنگ‌های گذشته در مقابل موشک های کورنت کاری از پیش نبردند و تانک های آبرامز در عراق در مقابل این موشک ها آسیب دیدند و در جنگ 33 روزه جولای و آگوست 2006 به کمک همین موشک‌ها دشت خیام در جنوب لبنان گورستانی از تانک‌های مرکاوا شد و در جنگ غزه هم دوباره این اتفاق تکرار شد.

بنابراین با یک تفاوت ساختار در سرجنگی و احتمالاً پیشران موشک روبه رو هستیم. ناگفته نماند با افزایش سرعت موشک میزان نفوذ آن در زره نیز افزایش می‌یابد

 

امیر شیخلو

مهندس برق هستم و عاشق تکنولوزی ، علاقه مند به خدمت به بزرگ اندیشان . در زمینه سیستم های امنیتی - نظارتی و اتوماسیون صنعتی ، شبکه های برق فعالیت میکنم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا